Säljare? Var stolt!

Topics: Rekrytering, Karriär, Säljare, Titel

Som rekryteringskonsult träffar jag minst tio personer varje vecka som jobbar med försäljning. Key Account Managers, Account Managers, Account Executives, Sales Representatives, Kundansvariga, Rådgivare, Business Developers. Kärt barn har många namn och jag skulle kunna fortsätta rabbla upp minst tio flashiga titlar utöver dessa. Men för mig är ni alla säljare, och det är något som ni bör vara stolta över.

Imponerande eller smutsigt?

Det finns faktiskt få yrkeskategorier som imponerar på mig så mycket som just säljare. Visst, de flesta av er kanske inte direkt räddar liv eller bekämpar tung brottslighet. Men näst efter poliser, brandmän, sjuksköterskor och lärare står yrkesgruppen säljare väldigt högt i kurs för mig. Ni är ju med och skapar förutsättningar för att era verksamheter existerar. En åsikt som verkar skilja sig från gemene mans.

Inte alltför sällan träffar jag personer, både i yrkeslivet och privat, som beklagar sig över dessa säljare. Inte över en specifik lite mindre bra säljare som de har stött på, utan över säljare i allmänhet – hela släktet närmare bestämt. Dessa säljare som ständigt stör i tid och otid, som är allmänt är påträngande och har som yttersta mål att lura av en pengar hör till vanliga kommentarer.

Stå för att du är säljare

Som säljare må du störa folk ibland, det händer antagligen att du ringer vid fel tidpunkt eller att du hör av dig flera gånger inom loppet av en vecka. Du kanske utmanar lite för mycket och du kanske ibland vill ta lite för mycket betalt. Men är du en bra säljare vet du också att du ”stör” din kund för att du genuint vill lösa ett problem. Och för att lösa detta problem kommer du ibland behöva klassas som lite ”jobbig”.

Det jag vill komma fram till är att ”sälj” är inget smutsigt. Snarare tvärtom. Det är nyckeln i varenda verksamhet och du som säljare är således en väldigt viktig del i bolagets framgång. Med det sagt uppmanar jag inte till kaxighet. Det finns många andra personer i din verksamhet som givetvis bidrar lika mycket och som du i din roll som säljare inte skulle klara dig en dag utan, men de skulle å andra sidan inte klara sig utan dig heller. Skäms därför inte för att säga att du är en säljare. Mumla inte att du jobbar med affärsutveckling om någon frågar. Säg att du arbetar som säljare och var stolt över att det är du på ditt företag som tar de där jobbiga samtalen som ingen annan skulle våga ringa eller de tuffa avtalsförhandlingar som skulle få många att springa in på toaletten och gråta.

Dags att sluta generalisera och tvätta bort den smutsiga stämpeln

Givetvis finns det hemska säljare. Men det finns hemska poliser, produktchefer, receptionister och marknadsförare också. Det är dags att vi slutar generalisera en hel yrkesgrupp med ambitiösa, drivna och framförallt hjälpsamma människor.

Och visst har vi väl alla några säljare i vår närhet som faktiskt har gjort vår vardag lite lättare? Hon som sålde in det där systemet som gör din administration betydligt mycket lättare? Eller han som sänkte kostnaderna för kontorsmaterial som gjorde att ni i slutändan kunde lägga dessa pengar på något väldigt mycket roligare?

 

Är du säljare? Står du för det? Kommentera gärna hur du resonerar kring ”säljare” och den onödigt dåliga klang som begreppet har fått.

 

Eller passa på att hylla en duktig säljare i din närhet! Har du som kund kommit i kontakt med någon riktigt bra säljare som du vill hylla? Kommentera gärna nedan.

 

Kontakta en rekryteringskonsult

Cecilia Frizell

15/06 - 2017